Fortidens synder...

Jeg vil ikke sige jeg er stolt af alt det plat J-Dagen står for i dag. Men jeg kan jo ikke komme uden om at al hurlumhejen udspringer fra min krøllede hjerne...




J-dag på vej ind i ordbogen
07. nov. 2008 08.24 Indland
Efter 27 år med julesne på flaske overvejer Dansk Sprognævn nu at føre ordet 'J-dag' ind i retskrivningsordbogen, skriver Urban.

For selv om udtrykket i princippet hører hjemme i Tuborgs årlige reklame for sne-øllets komme, så er videnskabelig medarbejder og leder af arbejdet omkring ordbogen, Anita Ågerup Jervelund ikke i tvivl, når hun siger, at hos Dansk Sprognævn er det efterhånden mange år siden, at udtrykket blev registreret.

- I dag er det almindeligt kendt. Og selv om jeg ikke alene bestemmer, hvilke ord der skal i den næste retskrivningsordbog, så vil jeg nok tale varmt for, at J-dag kommer med, siger hun.

En tradition som oktoberfesten i München
Hos Danske Ølentusiaster er foreningsformand, Anne-Mette Meyer Pedersen, begejstret.

Selv om J-dagen på godt og ondt domineres af de store bryggerier, så er den lige som oktoberfesten i München blevet en tradition.

- Derfor er det da både glædeligt og naturligt, hvis ordet integreres helt i det danske sprog med en plads i ordbogen, siger hun


Tror jeg skriver den rigtige historie om J-dagen på disse sider i løbet af weekenden.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om J-Dagen