Olsenbanden 11. okotber 1968


Skal jeg grine eller græde!

Står i den lokal SPAR efter en morgendukkert. Klør mig distræt i røven mens jeg venter på at komme frem til det friske morgenbrød.

Hvad falder mit blik over. Midt mellem alle skodDVD'erne, der altid præger DVD-hylderne i sommerhuslandeT finder jeg to perler fra den danske kulturskat: Olsenbanden til 49,95!

Skandaløst eksempel på manglende fornemmelse - det mindste NF kunne gøre, var da at sælge dem til 40 kr. i anledning af 40-års jubilæet idag.

I dag er det nemlig præcist 40 år siden danskerne for første gang stiftede bekendtskab med Egon, Benny, Keld, Børge, Karla og alle de andre karakterer der har præget præget dansk underholdning de efterfølgende årtier:



Olsen Banden planlægger sit hidtil største kup til flere millioner. De får kyndig hjælp af en række glædespiger til at detailplanlægningen. Olsen Banden udfører flot og godt kuppet, men så begynder problemer. Flugtbilen kører tør undervejs til lufthavnen. Politiet finder at bilen er ulovlig at kapper nummerpladen. Samme aften stjæler Olsen Banden tyvegodset fra deres bil tilbage. Yvonne får snart nok og beslutter sig for at tage hjem til sin mor. Da Olsen Banden opdager at hun har taget deres barnevogn med sætter de efter hende. Tyvegodset er skjult i barnevognen. Bjarne opdager tyvegodset og afleverer det til politiet. Imens forsøger Olsen Banden at få fat i Yvonne skarpt forfulgt af politiet der ledes af den ukyndige Mortensen.

Det er sjældent man har en anledning til at slå et slag for fænomener af samme karat som Olsenbanden. Når NF så endeligt har mulighed for at markere sig som sand kulturskaber, og markere sig med et kæmpe BRAG - så lister de en lille vind ud under dynen...

Glæder mig til at læse alle historierne i dagens aviser....

I øvrigt er jeg ikke specielt fan - men de første film er sjove. Især den første der indholder fremragende optagelser fra Nørrebro i 60'erne. De efterfølgende film blev optaget i det mindre farlige Valby

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Historien om J-Dagen